مجله‌ی الکترونیک سفرستان

جامع‌ترین وب‌سایت فروش بلیط هواپیما و هتل

مجله‌ی الکترونیک سفرستان

جامع‌ترین وب‌سایت فروش بلیط هواپیما و هتل

1001 جایی‌که پیش از مرگ باید دید- در شمال ایران، در شرق دریای خزر، استان گلستان واقع شده‌است، استانی که زیبایی‌های آن در وصف نمی‌گنجد. دشت‌ها و آبشارها، پارک ملی، گونه‌های گیاهی و جانوری و ...، این استان جاذبه‌های بسیاری را در خود جای داده‌است؛ جالب است بدانید این سرزمین تاریخی،کهن دارد، وقتی می‌گوییم کهن منظورمان تاریخی به قدمت هفت هزار سال است؛ پژو‌هش‌های باستان‌شناسان شواهدی از وجود تمدن پیش از آریایی را در این منطقه نشان می‌دهد. این منطقه تا کنون نیز نقشی مهم در تاریخ داشته و ماجراهای بسیاری را دیده‌است.

برای دیدن استان گلستان، باید زمانی در خور را اختصاص دهید تا بتوانید با خیالی راحت تمامی این پهنه‌ی زیبا را ببینید. اما اگر قصد دارید یک سفر کوتاه مدت سه روزه به این منطقه داشته باشید راهنمای ما شاید به کارتان بیاید.

شما می‌توانید به بندر ترکمن رفته و در آنجا اقامت کنید و برای دیدن برخی جاذبه‌های دیدنی، به اطراف بندر ترکمن بروید.

بندر ترکمن خود جاذبه‌هایی دارد و باید بخشی از برنامه‌ی سفر روزانه‌ی خود را به آن اختصاص دهید. در هوای فرح‌بخش بهاری بندر ترکمن، شاید بد نباشد که کمی در کنار دریای خزر پیاده‌روی کنید و از بازاری که در کنار آن واقع شده دیدن کنید، در این بازار فرش‌های ترکمن، صنایع دستی و شال‌های ترکمنی که آوازه‌ی آن در همه جا پیچیده‌است به فروش می‌رسند، شال‌هایی که مثل دشت‌های بهاری این منطقه پر از رنگ و زیبایی است.

در ادامه می‌توانید قایقی اجاره کرده و خود را به آشوراده برسانید، این تنها جزیره‌ی ایرانی دریای خزر بخشی از شبه جزیره‌ی میانکاله بوده و در اثر فعالیت‌ گروه‌های انسانی از شبه جزیره‌ی خود جدا شده و به شکلی جزیره‌ای درآمده است. این جزیره که در تمام فصول سال مهمان پرندگان مهاجر است، به لحاظ زیست محیطی اهمیتی خاص داشته و به عنوان یکی از مناطق زیست کره‌ی جهان ثبت گردیده‌است. روباه، شغال، خرگوش، قرقاوول، کبک و پرندگان دریایی از گونه‌های جانوری این جزیره است، گفتنی است در آشوراده، گراز و نوعی اسب وحشی زندگی می‌کنند که می‌توانند آب شور دریا را بنوشند، حتما شنیده‌اید که 40 درصد از خاویار ایران نیز در نزدیکی این جزیره به دست می‌آید.

دیوار دفاعی گرگان که قدمت آن به دوران ساسانیان بازگشته و از شهرستان کلاله آغاز می‌شود در اینجا به پایان می‌رسد، طول این دیوار نزدیک به دویست کیلومتر است. با توجه به اینکه یکی از بهترین نژادهای اسب، ترکمن، متعلق به این خطه است، سوارکاری نیز در استان گلستان ورزشی بسیار محبوب و مهم است، اگر شما هم به این موجودات زیبا و ورزش سوارکاری علاقه‌مندید، می‌توانید از میدان اسب‌دوانی اینجا دیدن کنید. گردش خود را در بندر ترکمن می‌توانید با خوردن یک غذای خوشمزه، یک ماهی تازه و یا غذاهای محلی که در ادامه آنها را به شما معرفی خواهیم کرد به پایان برسانید.

برای روز بعدی سفر، بهتر است کفش‌های پیاده‌رویتان را به پا کرده، یک کوله پشتی یک روزه و دوربین عکاسیتان را بردارید تا ساعاتی خوش را در چشم‌اندازهایی زیبا سپری کنید.

در دشت ترکمن صحرا که در این روزهای بهاری غرق در گل‌های وحشی می‌شود، در مرز شمالی با کشور ترکمنستان از غرب روستای داشلی برون به سمت دریای خزر، در اثر وضعیت ساختی زمین و شاخ آب‌های رودخانه‌ی اترک، مجموعه تالاب‌های شگفت‌انگیز آلماگل، آلاگل، آجی گل، اینچه و ... پدیده آمده، برخی از این تالاب‌ها در متون و نقشه‌های جغرافیایی به عنوان دریاچه شناخته می‌شوند. جالب است بدانید گُل در زبان ترکی به معنای تالاب است و منظور از اسامی این تالاب‌ها در زبان ترکمنی، تالاب‌های شور و گِل‌آلود است.

تالاب‌های سه گانه‌ی آجی‌گل، آلاگل و آلماگل یکی از کانون‌های زادآوری پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی است و نقشی مهم در اکوسیستم منطقه دارد. علاوه بر پرندگان مهاجر، ماهی‌های گوناگونی نیز همچون کولی، اورنج، سیم پرک و شیشه ماهی در اینجا زندگی می‌کنند.

بدون تردید پیاده روی و دیدن چشم‌انداز دشت و مرغزارها و نیز تالاب‌ها در هوایی دلپذیر وقتی صدای پرندگان به گوشتان می‌رسد، جسم و روح شما را سرشار از آرامش می‌کند. توصیه‌ی ما به شما این است غروب را در نزدیکی یکی از این دریاچه‌ها نظاره کنید، تصویری که هیچگاه نمی‌توانید آن را از یاد ببرید.

روز دیگر سفرتان وقت دیدار از طبیعت بی‌نظیر هزار دره، زیارتگاه و گورستان خالد نبی است. گورستان و زیارتگاه خالد نبی در یک منطقه‌ی کوهستانی در 90 کیلومتری شمال شرق شهرستان گنبد کاووس قرار دارد. وقتی به زیارتگاه رسیده و بر بالای تپه‌ها می‌ایستید، منظره‌ای نفس‌گیر از رشته‌ای از تپه‌ها را می‌بینید که تا انتهای افق دیدتان گسترده شده‌است.

پس از دیدار از بقعه‌ی خالد نبی، می‌توانید یک پیاده‌روی سبک را به سمت گورستانی که در پشت این بقعه قرار دارد آغاز کنید، راهی که از میان تپه‌های سرسبز و پوشیده شده از گل‌های وحشی می‌گذرد؛ این بقعه یکی از آثار عجیب تاریخی کشور است که در آن سنگ‌ها به شکل استوانه‌ای و گرد به صورت پراکنده در این دشت قرار گرفته‌اند. این منطقه که در نوع خود منحصر به فرد است، از آن جهت عجیب است و سبب شایعه پراکنی‌های بسیار که هنوز تعبیر و تفسیر درباره‌ی آن دشوار است.این روز زیبا را می‌توانید با دیدار از گنبد کاووس و بازدید از بلندترین برج آجری جهان، گنبد قابوس، به پایان برسانید، این برج 60 متر ارتفاع دارد و در سال 397 قمری به فرمان شمس المعالی قابوس بن وشمگیر ساخته شده‌است. در گنبد کاووس نیز یک میدان اسب دوانی وجود دارد، اگر مسابقه‌ای در حال برگزاری بود به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما از آن دیدن کنید، تجربه‌ای هیجان انگیز و جذاب که می‌تواند مسافرت شما را کامل کند.

در روز پایانی سفر و هنگام بازگشت می‌توانید به جنوب علی آباد کتول بروید و پس از صرف صبحانه در دل طبیعت و عبور از میان جنگلی زیبا و انبوه خود را به آبشار کبود وال برسانید، آبشاری زیبا و خیره کننده، گفتنی است کبودوال تنها آبشار تمام خزه‌ای جهان است، روزهای تعطیل این منطقه میزبان گردشگران بسیاری می‌شود، اگر قصد عکاسی دارید به شما پیشنهاد می‌کنیم در روزهای غیر تعطیل از این آبشار منحصر به فرد دیدن کنید.

در انتها می‌خواهیم دو غذای محلی را به شما پیشنهاد کنیم که در سفرتان به ترکمن صحرا خوردن آنها را نباید از دست بدهید. یکی از آنها چکدرمه است، پلویی که با ادویه، رب و گوشت گوسفند یا مرغ پخته شده و بسیار خوش طمع و لذیذ است. غذای دیگر بورک است، خوراکی مثل پیراشکی که از خمیر نان تهیه شده و داخل آن با سیب‌زمینی و گوشت قرمز و یا ماهی و مرغ پر می‌شود، پیشنهاد می‌کنیم بورک ماهی را حتما امتحان کنید.

یکی از بهترین فصل‌های سفر به این منطقه بهار است، در بهار دشت‌های این خطه غرق در گل‌های وحشی شده و رنگ سبز آنها شما را مدهوش می‌کند. بیش از یک ماه از بهار باقی مانده است فرصت را از دست نداده و برای اولین، آخر هفته‌ای که می‌توانید، یک بلیط هواپیما بخرید و سفری به بندر ترکمن را ترتیب دهید.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.