مجله‌ی الکترونیک سفرستان

جامع‌ترین وب‌سایت فروش بلیط هواپیما و هتل

مجله‌ی الکترونیک سفرستان

جامع‌ترین وب‌سایت فروش بلیط هواپیما و هتل

سفر در زمان- قسمت دوم


در قسمت پیش شهرهایی را به شما معرفی کردیم که روزگاری مهد بزرگترین تمدن‌های جهان بوده‌اند، شهرهایی که برخی به دلایلی نامعلوم و برخی به علت تغییر شرایط اقلیمی خالی از سکنه شده‌اند؛ این شهرها که بقایای آنها به عنوان آثاری دیدنی قابل دسترسی هستند، هنوز با اسرار و رموزی همراهند که سبب شده بیش از پیش آنها برای گردشگران جذاب شوند.

اگر می‌خواهید بلیط هواپیمای خود را به شهری در زمان بگیرید تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

پترا(Petra)؛ اردن

پترا شهر صخره‌هاست، شهری که در دل کوه و صخره‌هایی به رنگ صورتی و گل‌های سرخ ساخته‌شده‌است. این شهر روزگاری پایتخت حکومت نبطی‌ها بوده‌است، نبطی‌ها از عرب‌های شمال جزیره بوده‌اند. در سال 105 میلادی رومی‌ها به حکومت نبطی‌ها خاتمه دادند و این شهر در جریان همین اتفاق کمی تخریب شد اما این پایان کار پترا نبود، سال‌ها بعد و در قرن هفتم میلادی،  اعراب این شهر را دوباره باز پس گرفتند تا آنکه یک قرن بعد زلزله‌ای این شهر را خالی از سکنه کرد. پترا در روزگار پر شکوهش قطب اقتصادی جهان باستان بوده و هنوز در میان خرابه‌های به جا مانده می‌توان شکوه معماری آنجا را به چشم دید. گفتنی است پترا در سال 2007 در فهرست عجایب هفتگانه‌ی جدید ثبت شد.

لپتیس ماگنا(Leptis Magna)؛ لیبی

لپتیس ماگنا یکی از شهرهای مهم و پر رونق اپراتوری روم بوده‌است، از شهری که روزگاری قطب تجاری و کشاورزی بوده‌ اکنون تنها خرابه‌هایی باشکوه به جامانده است. سپتیموس، از امپراتورهای معروف روم متولد این شهر بوده‌است و به دلیل اشتیاق و بلندپروازی‌های این امپراتور، شهر لپتیس ماگنا رونق بسیاری گرفت. شهر لپتیس ماگنا در نهایت در زیر شن‌ها مدفون شد؛ اگر می‌خواهید یکی از دست نخورده‌ترین بناهای به جای مانده از معماری روم را ببینید باید به این شهر سفر کنید، گفتنی است که این شهر در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده‌است.

تخت جمشید(Persepolis)؛ ایران

پایتخت باشکوه و تشریفاتی امپراتوری هخامنشیان که در حدود 200 سال شهری باشکوه، آباد و پر رونق بوده‌است. معماری کاخ‌های پارسی که در بقایای به جامانده از آن قابل مشاهده‌است بسیار ویژه و منحصر به فرد است. کتیبه‌ها و حجاری‌های بسیاری زیبایی در اکتشافات این منطقه به دست آمده‌است. متاسفانه این شهر باشکوه در اثر حمله‌ی اسکندر به آتش کشیده و تخریب شد؛ از آن زمان این شهر در میان زمان گم شد تا آنکه با اکتشافات جهان مدرن این یادگار پرشکوه از میان تاریخ سر برآورد. اکنون بخشی از کتیبه‌های به دست آمده به عنوان سندی مهم و تاریخی در موزه‌ها حراست می‌شود، گفتنی است پرسپولیس و یا تخت جمشید در فهرست میراث فرهنگی یونسکو ثبت شده‌است.

تروآ(Troy)؛ ترکیه

اگر می‌خواهید به حماسه‌ی ایلیاد سفر کنید، بلیط هواپیمای خود را به مقصد ترکیه‌ تهیه کرده و به این شهر تاریخی در شمال غرب ترکیه سفر کنید. یک باستان شناس آلمانی به نام هاینریش شلیمان در قرن 19 و در جریان حفاریه‌ای اکتشافی، بقایای چندین و چند شهر که بر روی هم بنا شده‌بودند را یافت، شواهد نشان می‌دهد احتمالا چنگ تروآ که در حماسه‌ی ایلیاد به آن اشاره شده در  تروآی8 اتفاق افتاده باشد.

کارتاژ(Carthage)؛ تونس

کارتاژ شهری باستانی در تونس کنونی که در لغت به معنای شهرِ نوست. تمدن کارتاژ که توسط کوچندگان فنیقی بنا شد و در سده‌های دوم و سوم پیش از میلاد از شکوه بسیاری برخوردار بود، بر سر چیرگی بر دریای مدیترانه، جنگ‌های بسیاری میان روم و کارتاژ  به وقوع پیوست، شکست در این جنگ‌ها کارتاژ را رفته رفته ضعیف و ضعیف‌تر کرد. این شهر به دست رومیان بازسازی شد و تا سال‌ها یکی از بزرگترین شهر‌های امپراتوری روم بود تا آنکه در جریان حمله‌ی حسن بن النعمان در سال 698 میلادی، تخریب شد. بازدید از بقایای این شهر تاریخی شما را بدون شک حیرت‌زده خواهدکرد. این مقصدی است که باید بلیط هواپیمای سفر بعدیتان را به آن بگیرید.

سانچی(Sanchi)؛ هندوستان

شهری مذهبی یادگار امپراتور آشوکا؛ قدمت معابدی که این شهر در خود جای داده به قرن سوم پیش از میلاد باز می‌گردد و یکی از شهرهای مهم برای بوداییان به شمار می‌رود. این شهر به تدریج خالی از سکنه و در میان جنگل‌ها گم شد تا آنکه در قرن 19 کشف و به جهان معرفی شد.

بازدید از شهرهای تاریخی و تمدن‌های گم شده حال و هوایی خاص را در انسان ایجاد می‌کند و بیش از هرچیزی شکوه و توانمندی بشر را در ساخت سازه‌های شگفت‌انگیز به ما نشان می‌دهد، شهرهایی که ما را با میراث گذشتگان و رشد و پیشرفت انسان در دوران طولانی زندگی‌اش بر روی این کره‌ی خاکی آشنا می‌کند، این بار بلیط هواپیمایتان را به مقصد شهری در زمان تهیه کنید.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.