مجله‌ی الکترونیک سفرستان

جامع‌ترین وب‌سایت فروش بلیط هواپیما و هتل

مجله‌ی الکترونیک سفرستان

جامع‌ترین وب‌سایت فروش بلیط هواپیما و هتل

سفر در زمان- قسمت اول

 

در گوشه و کنار این جهان، آثاری از شهرهایی می‌بینیم که روزی روزگاری، قلب تمدن‌های بزرگی بوده‌اند، شهرهایی پر رفت و آمد که نقشی مهم در روزگاران دورِ دور و یا نزدیک داشته‌اند. با دیدن خرابه‌های آنها شاید دشوار باشد تصور روزگار شکوه و رونقشان اما به دلایل گوناگون همچون بلایای طبیعی، جنگ، تغییرات آب و هوایی و ... این شهرها جایی در میان زمان گم شدند تا آنکه در اکتشافات باستانی سر از خاک برآوردند و قصه‌ی روزگار پر رونق و تمدنی پر ابهت را بازگو کردند. در این سفر شما بلیط هواپیمایتان را به مقصدی در زمان باید تهیه کنید.

ماچو پیچو(Machu piccu)؛ پرو

یکی از معروف‌ترین شهرهای گم شده‌ در زمان؛ این شهر گمشده‌ی تمدن اینکا در سال 1450 در ارتفاعات قلمروی اینکاها ساخته‌شد و یک قرن بعد با پیروزی امپراتوری اسپانیا متروک و خالی از سکنه شد و در میان جنگل انبوه از چشم‌ها ناپدید و گم شد. در سال 1911 هیرام(Hiram) مورخ آمریکایی، در جریان اکتشافات خود شهر ماچو پیچو را پیدا کرد؛ شهری با معماری خاص و منحصر به فرد که اکنون در فهرست میراث یونسکو نیز به ثبت رسیده. ماچو پیچو اکنون در محدوده‌ی کشور پرو واقع شده و هر ساله گردشگران بسیاری را به خود جلب می‌کند. ساخت و سازهای دولت پرو در محدوده‌ی این منطقه‌ی باستانی سبب شده تا ماچو پیچو در فهرست آثار در معرض خطر قرار گیرد.

آنگکور(Angkor)؛ کامبوج

در سال 1850 یک مامور فرانسوی در میان جنگل‌های انبوه کامبوج وقتی داشت خود را از راهی میانبر به جایی می‌رساند با خرابه‌های شهری باشکوه رو‌به‌ رو شد. انگکور که به شهر معبدها نیز معروف شده، یکی از پایتخت‌های مهم امپراتوی خمر در فاصله‌ی قرن نه تا 15 پس از میلاد بوده‌است. معبد انگکور وات، بزرگترین معبد تک مذهبی و نیز معبد بایون با صورتک‌های سنگی منحصر به فردش نیز در اینجا واقع شده است. در دوران انگکور شاهد تغییر دین از هندوئیسم به بودیسم بوده‌ایم. سرانجام با هجوم تایلند در سال 1431 این شهر ویران و ویرانه‌های آن در میان جنگل‌های انبوه گم شد. اگر می‌خواهید به مکانی سراسر اسرارآمیز سفر کنید، بلیط هواپیمایتان را بدون شک باید به مقصد این شهر گم شده بخرید.

پمپئی(Pompeii)؛ ایتالیا

در نزدیکی شهر ناپل ایتالیا، شهری است که 79 سال پس از میلاد مسیح در اثر فوران آتشفشان وزوو  در زیر خاکستر مدفون شد. همه چیز در این شهر از اشیا گرفته تا مردمان گویی در زمان یخ‌زده‌ و به همان حال باقی مانده‌اند. نام و نشان این شهر گم شد و از خاطرها رفت تا آنکه در قرن 18 دوباره کشف شد. اجساد قربانیان که به صورت مجسمه‌های کچی درآمده‌اند اکنون در نمایشگاهی قابل مشاهده‌اند، پمپئی یکی از مهمترین آثار دیدنی ایتالیاست، اگر بلیط هواپیمای شما به مقصد این کشور زیباست از این شهر تاریخی که روزی بندری باشکوه بوده‌است نیز دیدن کنید.

میزا ورده(Mesa Verde)؛ آمریکا

میزا ورده در جنوب غربی کلورادو، دهکده‌ای با معماری خاص قوم آناسازی است؛ این قوم در واقع سرخ‌پوستان بومی آمریکا بودند که در ساخت دهکده‌هایشان از خشت و گل و استفاده می‌کردند، این دهکده که متعلق به قرن 12 میلادی است، رفته رفته خالی از سکنه شد و امروز به عنوان شهری تاریخی، نشانی ویژه از معماری آن دوره‌ی بومیان آمریکاست.

تیکال(Tikal)؛ گواتمالا

مایا قومی از سرخ پوستان بودند که در جهان باستان تمدنی پیشرفته را بنا کرده بودند و پیشرفت‌هایی در زمینه‌ی ریاضیات، معماری و نجوم به دست آورده بودند، این قوم ناگهان شهرهای خود را رها کرده و به دامان کوهستان رفتند، بسیاری از شهرهای این تمدن باستانی علی رغم رونق و شوکتشان ناگهان خالی از سکنه شدند، چرایی که هنوز پاسخی قطعی برای آن وجود ندارد.

یکی از شهرهای مهم تمدن مایا، تیکال بود که در خلال سال‌های 200 تا 900 پس از میلاد رونقی بسیار گرفته بود و بالغ بر 100 هزار نفر جمعیت داشت. این شهر که در میان جنگل‌های بارانی قرار داشت، دچار جنگل زدایی و کاهش سریع جمعیت شد تا آنکه به کلی خالی از سکنه شد.

پالنکو(Palenque)؛ مکزیک

در میان شهرهای تمدن گمشده‌ی مایا، پالنکو شاید یکی از کوچکترین آنها باشد اما در برگیرنده‌ی بهترین آثار معماری و مجسمه‌سازی مایا‌هاست، قدمت آثار پالنکو بسیار بالاست و از همین رو گردشگران بسیاری را به خود جلب می‌کند. گفتنی است نقش برجسته‌ی پاکال سبب شده تا نظریه‌های عجیبی در ارتباط با حضور فرازمینی‌ها در این منطقه شکل بگیرد.

 

آثار کشف شده از این شهر که شامل معابدی بسیار حیرت‌انگیز می‌شود، اکنون در فهرست آثار یونسکو ثبت شده و هرساله گردشگران بسیاری برای دیدن این آثار بلیط هواپیمای خود را به مقصد گواتمالا تهیه می‌کنند.

در قسمت بعد همراه ما باشید تا با مکان‌های شگفت‌انگیز دیگر آشنا شوید، تمدن‌هایی گمشده و شهرهایی که ما را به دل تاریخ می‌برند.

برای دیدن عکسهای این مکان جذاب به سایت سفرستان مراجعه کنید.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.