مجله‌ی الکترونیک سفرستان

جامع‌ترین وب‌سایت فروش بلیط هواپیما و هتل

مجله‌ی الکترونیک سفرستان

جامع‌ترین وب‌سایت فروش بلیط هواپیما و هتل

گردشگری را جدی‌تر بگیریم!


منبع:Careerigniter

سفر همواره یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های بشر برای تجربه‌ی جهان‌های دیگر بوده‌است. این روز‌ها اما اهداف سفر در میان گردشگران متفاوت است همین امر نیز سبب شده تا این حوزه نیز شامل تخصص‌گرایی شده و با توجه به امکانات مختلفی که مقاصد ارائه‌ می‌دهند، شاهد دسته‌بندی‌های گوناگون در گردشگری باشیم. امروزه تفریح و تفنن تنها هدف از سفر نیست بلکه گردشگران برای برآورده کردن نیازهای دیگری نیز به مسافرت می‌روند. شناخت کشورها از امکانات خود می‌تواند به آنها را در گسترش و توسعه‌ی انواع گردشگری و در نهایت رشد اقتصادی یاری کند. در ادامه به چند نوع گردشگری اشاره می‌کنیم.

گردشگری تفریحی( تفننی)

این شاید معروف‌ترین، آشناترین و پرطرفدارترین نوع گردشگری باشد؛ در واقع افراد به جایی متفاوت با فضای کنونی محل اقامتشان به قصد استراحت، آرامش و دور شدن از روزمرگی‌های معمول می‌روند. شهربازی‌ها، پارک‌های آبی، سواحل و کمپ‌های سبک و آسان در پارک‌ و فضاهای طبیعی محافظت شده از جمله فعالیت‌های معمول است. در این میان شهرهای ساحلی سهم بزرگی در ارائه‌ی خدمات در این نوع از گردشگری دارند.

گردشگری فرهنگی

گردشگری فرهنگی، به منظور بازدید از میراث فرهنگی کشورها که نشان دهنده‌ی تاریخ و تمدن بشری است انجام می‌شود، این میراث گاه در موزه‌ها نگهداری می‌شود و گاه به شکل آثار باستانی در شهرهای مختلف قابل مشاهده و بازدید است. گفتنی است بازدید از جشنواره‌ها و مراسم آیینی گوناگون نیز زیر مجموعه‌ی این شاخه از گردشگری قرار می‌گیرد.

اگر به میراث فرهنگی علاقمندید و دوست دارید تا از بیشتر آنها بازدید کنید، فهرست میراث ثبت شده‌ی یونسکو می‌تواند به شما کمک کند تا برای خرید بلیط هواپیمایتان برنامه‌ریزی کنید.

رم، پاریس، آثار به جا مانده از تمدن مایا در مکزیک، مراکش، اصفهان و شیراز از جمله مکان‌هایی است که میراث فرهنگیشان گردشگران بسیاری را هر ساله به خود جلب می‌کنند.

گردشگری طبیعت‌گردی

اگر دوستدار طبیعت و حیات وحش هستید، اگر می‌خواهید به بکرترین مناطق سفر کنید، این شاخه از گردشگری برایتان بسیار محبوب و دلچسب خواهد بود؛ البته لازم به ذکر است که در این شاخه علاوه بر دیدار از طبیعت، توجه، مراقبت و نگهداری و آموزش جایگاه ویژه‌ای دارد. این شاخه از گردشگری با توجه به امکانات مختلفی که اقلیم‌های متفاوت در اختیار مسافران قرار می‌دهد خود نیز به شاخه‌های مختلفی همچون پرنده‌نگری، بیابان‌گردی، کوه‌پیمایی و ... تقسیم می‌شود.

کنیا، کاستاریکا، نپال و آمریکا از جمله کشورهای محبوب برای دوستداران طبیعت است و شما نیز می‌توانید بلیط هواپیمای خود را به یکی از این مقاصد بکر طبیعی بگیرید.( گفتنی است ایران نیز با توجه به تنوع اقلیمی امکانات بسیاری برای رشد و توسعه این شاخه از گردشگری دارد.)

گردشگری تندرستی

اگر به دنبال یک آرامش چند روزه هستید و می‌خواهید فشارهای کاری را رفع کرده و انرژی خود را بازیابید بلیط هواپیمایتان را به یکی از مقاصد معروف در این شاخه از گردشگری تهیه کنید؛ چشمه‌های آب گرم، اسپا و کلاس‌های یوگا از محبوب‌ترین فعالیت‌هایی است که مسافران برای انجام آنها سفر می‌کنند. با توجه به افزایش تمایل به این شاخه از گردشگری، دهکده‌های سلامت به همین منظور ساخته می‌شود.

گردشگری ورزشی

سفر با هدف انجام فعالیت ورزشی خاص، گردشگری ورزشی را شکل می‌دهد. اسکی، غواصی از شاخص‌ترین ورزش‌هایی است که افراد با هدف انجام آن به مقصدی دیگر سفر می‌کنند. بسیاری از کشورها تورهایی ویژه را در فصل‌های مناسب جهت جذب هرچه بیشتر گردشگر ترتیب می‌دهند به طور مثال می‌توان به تورهای اسکی کشور ترکیه که این روزها بسیار محبوب شده اشاره کرد.

گردشگری ماجراجویی

هیجان طلب‌ها حاضرند مسافتی دور را برای انجام یک فعالیت بسیار هیجان‌انگیز طی کنند، صخره‌نوردی، دو و یا پیاده‌روی در سطوح ناهموار و خطرناک، قایق رانی در آب‌های خروشان از فعالیت‌هایی است که برخی مقاصد با توجه به امکانات اقلیمی خود به گردشگران پیشنهاد می‌دهند.

گردشگری پزشکی

هدف از این گردشگری بهر‌همندی از خدمات پزشکی است، سرعت، کیفیت و قیمت از جمله عواملی است که فردی تصمیم می‌گیرد برای طی کردن پروسه‌ی درمانی خود به کشوری دیگر مراجعه کند. مکزیک، سنگاپور و آلمان از مقاصد مهم در این شاخه از گردشگری به حساب می‌آیند.( این شاخه از گردشگری نیز در ایران در حال رشد و توسعه است.)

 

توجه به امکانات موجود در هر کشور و فراهم کردن زیرساخت‌های مناسب برای توسعه‌ی انواع گردشگری، ارائه‌ی خدمات مناسب و شناساندن جاذبه‌ها برای رشد صنعت گردشگری اهمیت به سزایی دارد؛ این روزها با توجه به تخصصی شدن زیر شاخه‌های این صنعت و رقابت بسیار برای جذب گردشگر، دولت‌ها را بر آن داشته تا به این صنعت حیاتی و مهم توجه بیشتری داشته و برای آن برنامه‌ریزی‌های بلندمدت‌تری کنند. گفتنی است کشور ایران نیز با توجه به تنوع اقلیمی و تاریخی، در بسیاری از شاخه‌های گردشگری می‌تواند بدل به قطبی بین‌المللی شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.