راهنمای سفر با کوچولوهای دوست‌داشتنی

سفر با فرزندان خردسال همیشه با دغدغه‌هایی برای خانواده همراه است، بدون شک همسفری با کوچولوهای دوست‌داشتنی، کمی مسافرت را برایمان متفاوت می‌کند اما این بدان معنا نیست که با حضور آنها نمی‌توان به مسافرت رفت، تعطیلات نوروز در راه است و شاید شما هم فرزند خردسالی دارید و از سوی دیگر قصد سفر، مقاله‌ی زیر تجربیات و توصیه‌های خانم ژاکلین جیفوردJacqueline Gifford) ) در زمینه‌ی مسافرت با کودکان خردسال است، این مقاله را بخوانید و با خیال راحت برای خود و فرزند خردسالتان بلیط هواپیمای تعطیلات نورزتان را تهیه کنید.

 

من و همسرم تقریبا به تمام نقاط دنیا مسافرت کرده‌ایم؛ از بوتسـوانا (Botswana) در آفریقـا گــرفته تا سَـــن بارت(St. Barts)  در آن سوی دریاها؛ اما امسال مسافرتی کاملا متفاوت از هر جهت را تجربه کردیم چراکه یک هم سفر جدید داشتیم. پسردوماهه‌ی ما همراهمان بود و این مسافر کوچولو شرایط مسافرت را با تغییرات جدیدی همراه کرده بود. تصمیم ما بر آن شد تا هتلی نزدیک در اطراف پارک مرکزی نیویورک را برای گذراندن تعطیلات در نظر بگیریم. شرایط هتل کاملا راضی کننده به نظر می رسید؛ رستوران درطبقه‌ی پایین هتل قرار داشت، فاصله هتل تا پارک تنها پنج دقیقه بود و کارمندان آن هم رفتاری دوستانه داشتند و از همه مهم‌تر کلی دوست پیدا کرده بودیم که در کنار آنها احساس بسیار خوبی داشتیم. ولی با این تفاسیر، وجود پسر کوچکمان برنامه‌ای که در نظر داشتیم را به کل تغییر داد و حتی ساده ترین تصمیم‌گیری‌ها به دشوارترین تبدیل می‌شدند واین موضوع ما را کمی دچار نگرانی کرده بود.

  چنین تجربه ای سبب شد تا 5 نکته کلیدی را به شما بگویم و بتوانید مسافرتی عاری از استرس به همراه نوزاد خود داشته باشید.

- پیش از سفر درباره‌ی تخت نوزادان و شرایط بهداشتی هتل پرس‌وجو کنید.

 این نکته برای والدینی که تازه صاحب فرزند شده‌اند بسیار مهم است. با سرپرست هتل درباره‌ی سینک دستشویی، تخت نوزاد و وان حمام صحبت کنید. اغلب هتل‌ها چنین امکاناتی را مجانی در اختیار مسافران خود قرار می‌دهند به شرطی‌که شما از قبل درخواست داده باشید.

هتلی که ما درآن اقامت داشتیم حمام بسیار زیبایی داشت، اما لبه‌های وان حمام از گرانیت بود و این شرایط برای حمام کردن پسرمان سخت و خطرناک بود. در این جا با چالشی بزرگ روبرو شدم. مجبور شدم داخل آن را با حوله بپوشانم و تقریبا چیزی شبیه به وان مخصوص نوزادان درست کردم.

در صورتی‌که اتاقتان فاقد وان باشد، شما می‌توانید از وان‌های قابل حمل و سفری مخصوص نوزادان استفاده کنید البته به شرطی‌که سینک دست‌شویی به اندازه‌ی کافی بزرگ باشد، اگر کودک شما می‌تواند بنشیند و بایستد کارتان آسان‌تر است. تیوپ‌های بادی، مخصوص حمام نوزادان وجود دارند که می‌توانید به راحتی باد آن را خالی کنید و در چمدانتان بگذارید؛ در ضمن لیف حمام نوزادتان فراموش نشود.

 

- تعداد پوشک مصرفی را از قبل محاسبه کنید.

طبق محاسباتی که برای مسافرت خودمان داشتم، کودک من در یک شبانه روز به هشت پوشک احتیاج داشت و من برای محکم کاری سه پوشک اضافی هم برداشتم؛ ولی توجه داشته باشید که ما در شهرآشنا اقامت داشتیم و دسترسی به داروخانه هم برایمان آسان بود. به نظرم اگر در کشور دیگری قصد اقامت دارید حتما از قبل، تعداد پوشک مصرفی کودکتان را به دقت محاسبه کنید و در چمدانتان بگذارید؛ همچنین می‌توانید با هتل خود تماس بگیرید و سفارش دهید تا همان مقدار پوشک در اتاقتان گذاشته شود به این شکل دیگر نگران کمبود پوشک در مسافرت نیستید.

 

- کیف حمام مسافرتی مخصوص نوزداتان را همراه داشته ‌باشید.

گاهی اوقات فکر می‌کنم که پمادها و کرم‌های مخصوص محافظت پوست و ضدحساسیت کودک که پسر من هم از آنها استفاده می‌کند بیشتر هستند یا کرم ها و لوازم شخصی من!

توجه داشته‌ باشید که بیشتر محصولات بهداشتی، سایزهای کوچک و مناسب دارند که می‌توانید تهیه کنید و در مسافرت همراه خود داشته باشید، هم فضای کمتری در چمدان اشغال می‌کند و هم حمام اتاقتان در طول مسافرت مرتب به نظر می‌رسد.

 

- کیسه‌های پلاستیکی به همراه داشته باشید.

حتما در مسافرت خود، کیف یا کیسه‌ای جدا برای پوشک‌های کثیف همراه داشته باشید. در مواقعی که بیرون برای گشت‌وگذار هستید، این کیسه‌ها به دردتان می خورَند.

من علاوه براین، ظرف کوچکی به همراه صابون و بورس تمیز کننده از خانه آماده می‌کنم و حتی در مسافرت هم همراه خود می‌آورم. در مواقعی که لباس کودکتان کثیف می‌شود، این ظرف صابون شما را از بازگشت به هتل نجات می‌دهد.

 

- به اندازه‌ی اتاق خود دقت کنید.

زمانی‌که مسافرت‌های خود را با همسفر جدیدتان شروع می‌کنید، چه نکاتی که مهم نمی‌شوند!

بله؛ مقیاس اتاق شما از بابت قرارگرفتن تخت نوزادتان در اتاق بسیار اهمیت دارد. هر چه قدر هم که اتاق شما زیبا تزیین شده باشد اگر نتوانید شب‌ها در آن به راحتی بخوابید، ارزشی نخواهد داشت.

اگر اتاق شما کوچک باشد، مجبور می‌شوید نوزاد خود را در پایین تخت‌تان بخوابانید وتمام طول شب با شنیدن کوچک‌ترین صدایی از او نگران می‌شوید؛ پس حتما قبل از رزرو اتاق خود این نکته را مدنظر داشته باشید.

اگر هم بودجه‌ی سفر شما به پرداخت هزینه‌ی اضافی برای اتاق بزرگ‌تر یا سوییت می‌رسد که چه بهتر. خواب خوش شب را از خود دریغ نکنید.

سفر با نورسیده‌های دلبندتان هم می‌تواند لذت‌بخش و انرژی‌دهنده باشد؛ تنها به کمی برنامه‌ریزی پیش از سفر نیاز دارید تا اولین تعطیلاتتان را به‌همراه کودک خردسالتان به خاطره‌انگیزترین شکل سپری کنید، مطمئن باشید برای او نیز دیدن عکس‌های یادگاری از سفرش در آینده بسیار جذاب و جالب خواهد بود.

  

 www.safarestan.com