مجله‌ی الکترونیک سفرستان

جامع‌ترین وب‌سایت فروش بلیط هواپیما و هتل

مجله‌ی الکترونیک سفرستان

جامع‌ترین وب‌سایت فروش بلیط هواپیما و هتل

چشم زمین به ماست!

امروز روز درختکاری است؛ شاید خبر این مناسبت را بتوان در همین یک جمله خلاصه کرد اما عمق آن را نه! هیچگاه به اندازه‌ی امروز مساله‌ی آب و هوا، چنین ساکنان زمین را نگران نکرده‌بود، سال 2015 گرمترین سال به گواه آمار بود و این به مواقع یک زنگ خطر جدی است؛ شاید شما هم خود متوجه این تغییرات اقلیمی شده‌باشید. سوال‌های اساسی همچنان این است، چه می‌توان کرد و آیا این کارها موثر است؟

در اثرگذاری حرکات ساکنین زمین برای بهبود وضعیت این خانه، شکی نیست؛ انگار از همین روست که بسیاری از چهره‌های محبوب در سراسر جهان سعی در همراهی و اجرای کمپین‌هایی برای حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی دارند، در آنسوی جهان دی کاپریو بخشی از سخنرانی اسکارش را پس از دریافت جایزه به این مساله اختصاص می‌دهد و این سو در سرزمین ما نیز هنرمندان دست به دست هم می‌دهند تا به عنوان چهره‌هایی اثرگذار، به کمپین درختکاری بپیوندند.

15 اسفند در این ایران اولین روز از هفته‌ی منابع طبیعی و روز درختکاری است؛ درخت در فرهنگ ایرانی اهمیت بسیاری دارد، این اهمیت را می‌توان از حضور و تکرار آن در آثار هنری و دست‌سازه‌های مردم دید، از حجاری‌های تخت جمشید و باغ ایرانی گرفته تا فرش که سرو در آنها نقش بسته‌است.

درختکاری و اهمیت دادن به منابطع طبیعی، محافظت و سعی در گسترش آن گرچه محدود به یک روز نمی‌شود اما اختصاص این مناسبت نمادی است تا آنکه همه، زمینمان را بار دیگر به یادآریم. درختکاری محدود به ایران نمی‌شود و این مناسبت را می‌توان در بسیاری از کشورهای دیگر نیز دید، روزی که مردم به کاشتن نهال در محیط زندگیشان تشویق می‌شوند.

نخستین بار این روز در ایالت نبراسکا و در روز 10 آوریل 1872 پایه‌گذاری شد گرچه بعدها به چهارم آوریل منتقل شد و تا به امروز در این تاریخ جشن گرفته‌ می‌شود، تعداد کشورهایی که اکنون روز درختکاری را برگزار می‌کنند بسیار است از چین، تایوان، ژاپن  تا  استرالیا، بلژیک، آلمان و برزیل...

جالب است بدانید هر ساله در دانشگاه گرجستان مراسم درختکاری برگزار می‌شود و در آنسوی جهان نیز در دانشگاه سرشناس کلمبیا در نیویورک، فارغ‌التحصیلان هرساله و از سال 1919 درختان یادبودی را در کمپ دانشگاه می‌کارند.

به یاد دارم این موقع‌های سال همیشه مادربزرگ و مادرم گندم‌ها را به نیت سالی پربار، سبز می‌کردند و در دوران کودک کمتر چیزی به اندازه‌ی دیدن جوانه زدن و سبز شدن سبزه‌ها برای من لذت‌بخش بود؛ امروز بیش از هر دوره‌ی دیگری وقت آن است که این روز را با کودکان نسل جدید پاس بداریم تا آنها را با زمین و طبیعت پیوند زنیم. این روز یک یادآوری است، برای آنکه دوباره نگاهی به طبیعتی داشته‌باشیم که حیات ما بیش از هرچیز دیگر به تپش آن پیوند خورده‌است.

گروه سفرستان نیز امروز به این روز خجسته می‌پینودد چراکه باور داریم سفر، بی زیبایی‌های طبیعت چیزی کم دارد؛ پس تا این زمین، این خانه سبز باشد و سلامت و خانه‌ای امن برای فرزندانمان و فرزندان فرزندانمان، برخیزیم و نهالی به خاک بنشانیم.

 

نظرات 1 + ارسال نظر
S...H...R شنبه 15 اسفند 1394 ساعت 16:32 http://maloosak.69.mu

ممنون از سایت خوبتون و آفرین به حوصلتون که کامنت مارو میخونید. میشه خواهش کنم به سایت ما هم سر بزنید واقعا دمتون گرررررم مرسیییییییی
896518

ممنون دوست عزیز از توجه و وقتی که میگذارید، حتما به وبلاگ شما سر خواهیم زد

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.